Sztuczna inteligencja firmy Microsoft osiągnęła doskonały wynik w grze Pac-Man

Osiągnięcie świetnego wyniku w grze wideo z lat 80. Ms. Pac-Man to zdecydowanie jest coś, czym warto się pochwalić. Można założyć, że właśnie to robi sztuczna inteligencja Microsoftu, o ile tylko wie jak się przechwala.

Zespół inżynierów z firmy Microsoft, Maluuba, napisał oprogramowanie na Atari 2600 dla wersji kultowej gry Ms.  Pac-Man, dzieląc popularną grę na szereg małych problemów, z których każdy przydzielono osobnemu algorytmowi. Każdy algorytm rozwiązywał daną sekcje indywidualnie. Microsoft poinformował w środę, że wszystkie komponenty gry, w którą grała sztuczna inteligencja osiągnęły maksymalną liczbę 999 990 punktów. Gra wygląda na bardzo prostą, jednak taką nie jest. Profesor Doina Precup z McGill University, mówi, że osiągnięcie ekspertów z Maluuba jest warte odnotowania, gdyż Ms. Pac-Man to jedna z najtrudniejszych gier dla sztucznej inteligencji. Inżynierowie z Doliny Krzemowej wykorzystali ponad 150 algorytmów, które jednocześnie pracowały nad udoskonaleniem metody przejścia Pac-Mana.

Sztuczna inteligencja Maluuby świetnie oddaje całą strukturę organizacyjną firmy: jest najlepszym agentem sztucznej inteligencji, który otrzymuje sugestie ze wszystkich innych algorytmów. Ocenia otrzymane propozycje opierając się nie tylko na tym, jak powinno się rozwiązywać rozgrywki w Ms. Pac-Man, ale także na tym, jak pewnie agent się czuje w podejmowaniu danej decyzji. Tak więc główny algorytm nie tylko brał pod uwagę to, ile algorytmów sugerowało ruch w konkretnym kierunku, ale również intensywność i uzasadnienie sugestii.

Na przykład, jeśli 100 agentów chciałoby iść w prawo, bo tam znajduje się kulka, ale trzech by chciało iść w lewo, bo po prawej jest niebezpieczny duch, to większą moc decyzyjną będą mieli ci agenci, którzy zauważyli ducha i chcą iść w lewo.

Harm Van Seijen, główny badacz Maluuby, zauważa, że najlepsze wyniki osiągano wtedy, gdy każdy z algorytmów zachowywał się egoistycznie, był skupiony wyłącznie na dotarciu do wybranej kulki, ale za to główny algorytm decydował, jak wykorzystać dane otrzymywane od każdego z algorytmów, by wykonać ruch najlepszy dla wszystkich. Badacze z Maluuby nazwali swoją metodę gry w Ms. Pac-Man Hybrid Reward Architecture.

Ms. Pac-Man to bardziej złożoną grą niż oryginalna wersja Pac-Man, a według The Verge żaden człowiek nigdy nie osiągnął maksymalnego wyniku bez oszustwa. Oczywiście, rozcinanie gry na kawałki i poddawanie go do wielu algorytmom sztucznej inteligencji może być uważane za oszustwo, więc wielkość i nowatorstwo osiągnięć firmy Microsoft sprowadza się do tego, czy akceptuje się metodę badania.  Mimo to, jasne jest, że wygranie Ms. Pac-Man jest jednym z wielkich kroków milowych osiągniętych w grach komputerowych przez szeregi sztucznej inteligencji w Dolinie Krzemowej. Algorytm AlphaGo Google pokonał mistrza świata w starożytnej chińskiej grze Go w meczu w zeszłym miesiącu, po raz drugi zabierając koronę Go od ludzkiego przeciwnika.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *